Perú: dagen 4 t/m 9: Nazca en Arequipa

22 juni 2019 - Paucarpata District, Peru

Na een dag chillen in een luxe hotel aan de kust in Paracas, reizen we verder naar het volgende stadje, Nasca waar we de volgende dag vroeg worden opgehaald door een shuttle bus die ons brengt naar het kleine vliegveld van Nasca. Nadat we geregistreerd en gewogen worden, moeten we nog even wachten totdat het weer gunstig is om te vliegen. Erg confronterend, dat wegen, want met zoveel lekker eten vliegen ook de pondjes aan 😋
Na een klein half uur wachten (en een paar wagenziekte tabletten verder) mogen we aan bord in een innieminnie vliegtuigje, het kleinste waar ik ooit in geweest ben. Het vliegen op zich is al een prachtige ervaring maar het einddoel van deze vlucht is de Nazca lijnen zien. Op de keiharde steen van de Nazca pampa zijn er duizende lijnen en over de 3000 figuren gevonden die vanuit de lucht goed te zien zijn. Vol bewondering zien we een spin, een papegaai of een walvis onder anderen. Niemand weet precies door wie, hoe of waarom deze lijnen gemaakt zijn. Het meest aannemelijke verhaal is dat pre-inca volken deze maakten voor spirituele ceremonies maar je vraagt je af hoe dan. Echt bijzonder!!
's Avonds reizen we weer verder met de nachtbus naar Arequipa, de witte stad die omsingeld is door volcanen. Arequipa ligt op 2500 mtr. boven het zeeniveau, zo kunnen onze lichamen wennen aan de hoogte die de komende dagen op ons staat te wachten. 's Avonds boeken we een full day excursie voor de volgende dag naar de Colca canyon om de vlucht van de cóndors te bewonderen. De Colca canyon is één van de grootste en diepste kanonnen ter wereld. Om 3 uur 's nachts worden we opgehaald door onze gids. Na een busrit van 4 uur stoppen we ergens in een dorpje van de Colca vallei waar we een ontbijt aangeboden krijgen. Onder andere benuttigen we de coca thee. De coca bladen zijn volgens de locals erg goed tegen de 'soroche' of hoogteziekte. Best lekker en je krijgt er ook energie van 💪😊. Rond 9 uur komen we aan bij 'la cruz del cóndor' op 3800 mtr. boven het zeeniveau. Het advies is rustig lopen, niet rennen en veel water drinken maar behalve een beetje ademtekort voelde ik me verder prima. Het is super toeristisch, dat is wel minder maar het wordt ons verteld dat 60% van de inkomsten van het Colca volk uit toerisme komt. Ok, vooruit dan maar, kleurig armbandje en lava magneet gescoord! Na 30 minuten wachten zien we eindelijk een paar condors in de verte vliegen, net op tijd want we moeten verder reizen. De volgende stop is een natuurbad waar we lekker kunnen relaxen in heerlijk warm water dat uit grond van het bijzijnde volkaan komt.
Een intensieve maar top dag die wordt afgerond met het bezichtigen van vicuñas en alpacas in hun natuurlijke omgeving, de Colca pampa. Daar komen we Carlos en zijn moeder tegen die terug naar huis lopen. Carlos is net uit school en die dag heeft hij rekenen gehad, zijn favoriete vak. Elke dag moet hij kilometers lopen om naar school te gaan. Wat een relativerend moment!!😓 Deze super lieve mensen hebben een 2 dagen oud alpaca bij zich die nog niet met de kudde mag lopen!! Een zacht en fluffy schatje die ik in mijn armen mag nemen😍😍 zooooo verliefd op dat beestje!! Terug naar Arequipa belanden we midden in een christelijke viering, de 'Corpus Christi'. In het centrale plein van Arequipa, Plaza de Armas, is de hele stad aanwezig voor een grootschalige mis. Het plein is omsingeld door prachtige beelden van gekleurde zand en bloemen, die gedurende de hele dag door de scholieren van Arequipa zijn gemaakt. Heel bijzonder en mooi. Het hele plein is omsingeld door deze prachtige beelden en het wordt ons verteld dat de school, die mooiste gemaakt heeft, een prijs krijgt. Geen idee welke uiteindelijk de winnaar is geworden want we zijn kapot en zijn vroeg naar bed gegaan.
Na zo'n intensieve excursiedag, willen we onze laatste dag in Arequipa rustig aan doen. In het programma staat slenteren door de stad, een bezoek aan een museum waar de mummie 'Juanita' te zien is en een muziekfestival door de hele stad. 's Avonds kunnen we ook nog genieten van het bruisende uitgaansleven van de Arequipa. Salud! 🥂😎 Vandaag verlaten we deze geweldige stad en reizen we verder naar het hoogste punt van onze vakantie: Puno en het Titicaca meer. Ik ben benieuwd hoe onze lichamen reageren op ca. 5000 meter boven het zeeniveau. Het wordt vervolg! 💃💃

1. Alex Meijn:
    23 juni 2019
    Super leuk om jullie avonturen te lezen.. ik wens jullie heel veel plezier toe 😘