Perú: dag 1 t/m 4: Lima en Paracas

16 juni 2019 - Paracas, Peru

Hola! ☺ Wat n avontuur hier!! Het is fantastisch en we vermaken ons tot zo ver prima. Het lijkt alsof we al een maand hier zijn maar er zijn maar 3 dagen voorbij! ☺ Het voelt hier wel thuis. Mensen zijn heel warm en we voelen ons erg welkom. Vrijdag kwamen we in Lima aan na een lange en voorspoedige reis. Mijn provisorische paspoort gaf her en der een paar problemen maar uiteindelijk kon ik na enige uitleg zonder veel moeite door. Onze chaffeur Fernando stond op ons te wachten met een groot bord waar mijn naam te lezen was. Je voelt je als een soort celebrity 😎🤟. Wat een chaos, rijden door de stad waar iedereen toetert en verkeersregels niet respecteert maar voor hen werkt t blijkbaar wel. ☺ Fernando reed als een Formule 1 pro door de stad en heeft ons veilig gebracht naar onze eerste hostal waar we onze geweldige gastheer Jeshu en zijn moeder ontmoetten. Moeder heeft Baskische voorouders, dus we hadden meteen een band en mooie gesprekken. Lima is niet zo'n mooie stad, werd ons verteld, en dat klopt ook! Dus, we zijn meteen de volgende dag doorgegaan langs de kust naar het zuiden. Na een reis van 3,5 uur in een super de luxe bus zijn we afgelopen zaterdag in de kustplaats Paracas aangekomen waar we meteen bij aankomst een excursie boekten voor de volgende dag. 's Avonds hebben we in het restaurant 'El ancla' gegeten, een visrestaurant aan de 'malicón' (boulevard). Na enig overleg met de chef kok Oscar die buiten achter zijn giga bbq stond, kregen we een customized, prachtig gepresenteerde schaal met van alles. De een lekkerder dan de andere😋😋😋 wat n festijn! Verschillende soorten vis en ook nog een spies met stukjes stierhart🤐, een Peruaanse delicatesse die we volgens Oscar moesten proeven. Nou ben ik meer een vis liefhebber maar dat hart was ook erg lekker. Andere klanten zagen onze prachtige schaal en hadden dat gerecht ook besteld. Een succes, dus!! 😋 Oscar maakte foto's van de schaal om ons gerecht voortaan aan klanten te bieden en ze hebben t gerecht 'tierra y mar' (land en zee) ter plekke genoemd. Gaaf, toch? De avond werd afgesloten met Pisco Sour, een typisch Peruaanse cocktail, gemaakt met Pisco rum. Verrukkelijk!!!😋 De volgende dag (zondag) hadden een vol programma. Om 8 uur hadden afgesproken met Saulo die ons bracht naar de haven van Paracas. In een speedboot en onder de stralende zon zijn we naar een eiland gegaan waar de grootste hoeveelheid vogels die ik ooit gezien heb boven onze hoofden vlogen. Best gevaarlijk als je weet dat Perú de nr. 1 producent en exporteur van 'guano' (oftewel vogelpoep) is 😁 en daar zaten we in een bootje met duizende vogels boven ons. Gelukkig geen 'guano' van dichtbij ervaren. 😅 Pinguïns en zeeleuwen hebben ons uitgezwaaid en we gingen met best hoge speed terug naar de haven.
Deel 2 van de excursie was een bezoek aan een natuurpark. Terug naar de haven stapten we in een bus die ons bracht naar een reservaat waar we volgens onze verwachtingen veel groen zouden zien. Niks anders dan waar! We werden door woestijn naar meer woestijn gebracht. Verwachtingen waren niet tegengekomen maar bijzondere ervaring was het wel want we waren omsingeld door woestijn en woeste zee. Het leek alsof je in de maan was beland. In zo'n bijzondere omgeving hebben we in een klein restaurantje aan zee geluncht. Deze keer stond vis weer in het menú: ceviche is een Peruaanse specialiteit van rauwe vis gemarineerd in citroen met uien, veel knoflook en heel veel 'culantro' oftewel koriander (waar ik niet zo heel gek op ben). Maar alles met 'Cuzqueñas', typische bier uit Cuzco, smaakt prima!! 🤟😊
Deel 3 van de excursie was Huacachina, een oase midden in de woestijn. Na 1,5 uur 'bussen' kwamen we in prachtige lagune omsingeld door palmbomen en huisjes tussen gigantische zandbergen. Wat een ervaring! Hoe is dit mogelijk, vraag je je af. We zouden klimmen op één van de bergen om de sunset te zien. Halverwege de berg stonden veel jeeps á la 'Mad Max' die door de zandbergen racen naar de bergtoppen. Impulsief besloten we op het laatste moment daar aan mee te doen want zo kom je sneller boven om te kunnen genieten de prachtige sunset. Hup, ter plekke betalen, goed in de gordels en gaan met de banaan. Een echte rollercoaster op wielen🤪 wat een adrenalineshoot!! Maar dan ben je boven tussen al die zandbergen en je ziet aan ene kant een prachtige rode zon en aan de andere kant de volle maan en je voelt je echt op top van de wereld. Bijna in het donker gaat onze gezelschap ook nog zandborden maar met lenzen in leek mij dat geen goed plan😎, dus ik keek en juichte naar de mensen die dat wel aandurfden. In het donker nog even racen door de zandbergen en snel terug naar de oase waar een bus ons terug bracht naar ons dorpje. Volle geweldige dag! Vandaag lekker chillen en vanavond reizen we verder. Op naar de volgende avontuur!🤟😊 Recuerdos desde Perú.